Pakowanie towarów i produktów do wysyłki, to najważniejsze wyzwanie stojące przed sprzedawcą działającym w branży e-commerce. W związku z rozwojem firmy konieczne staje się wdrożenie nowych rozwiązań, które usprawnią proces wysyłki, a nawet w pełnym stopniu go zautomatyzują.
Większa sprzedaż = większa wydajność
Sprawdzonym sposobem zwiększającym efektywność wysyłki jest… szybsza praca. Można pracować dłużej lub też zaangażować się wyłącznie w tę pracę (jeśli ktoś pracował wcześniej na etacie). Niestety, takie rozwiązanie niewiele daje. Owszem, w ten sposób można obsłużyć niektóre górki sprzedażowe, ale jest to zwykle mało wydajne i męczące rozwiązanie. Poza tym trzeba pamiętać, że pospiesznie przygotowane opakowania e-commerce, mogą nie odegrać swej roli i nie zabezpieczyć właściwe przewożonego asortymentu.
Organizacja przestrzeni
Kolejną metodą zwiększenia efektywności wysyłki w branży e-commerce jest umiejętne zarządzanie własną przestrzenią magazynową. Przygotowanie zapasu towarów (zwłaszcza w branży produkcyjnej), opakowań, wypełniaczy i takich artykułów jak taśmy do pakowania, pozwoli wysyłać przesyłki jeszcze szybciej. Takie rozwiązanie ma jednak kilka wad. Jedną z nich jest ograniczenie związane z brakiem dostępnej przestrzeni. Właściciel domu może (w niektórych przypadkach) przerobić jeden ze swoich pokojów na magazyn, ale w praktyce nie jest to ani funkcjonalne, ani wygodne.
Zatrudnienie osób trzecich
Pakowanie i wysyłkę towarów można zlecić osobom trzecim. Wynajęcie pracownika, który będzie przygotowywał i pakował kartony z logo firmy, pozwoli zaoszczędzić sporo czasu i przyspieszyć wysyłkę. Niestety, w dobie rosnącej biurokratyzacji zatrudnienie kogoś wiąże się z koniecznością spełnienia wielu formalności i ponoszenia dużych kosztów. Wielu firm z branży e-commerce po prostu nie stać na pracowników, którym trzeba przecież zapewnić odpowiednie warunki pracy.
Zlecenie usługi podmiotom trzecim
Obsługę pakowania i wysyłki towarów można zlecić podmiotom zewnętrznym. Mechanizm ten — czyli fulfillment — pozwala zdalnie zarządzać dostępnymi zasobami magazynowymi. Dzięki niemu można:
- optymalizować koszty firmy i konwertować je z kosztów stałych w zmienne,
- oszczędzać czas i przestrzeń, gdyż pakowaniem i wysyłką zajmuje się podmiot zewnętrzny,
- zdalnie przyjmować zwroty,
- elastycznie zarządzać przestrzenią magazynową i obsługiwać górki sprzedażowe,
- profesjonalnie przygotowywać paczki, wykorzystując do tego celu wypełniacze do paczek.
Warto też pamiętać, że podmiot zewnętrzny ma do dyspozycji naklejki ostrzegawcze na kartony, które są jasną informacją dla przewoźnika.