Masz zamiar rozpocząć biznes, ale nie masz pomysłu jak go zacząć, a boisz się ryzyka? Nie jest łatwo wejść na rynek i się na nim utrzymać, jeszcze trudniej jest wypracować własną, rozpoznawalną markę. Co zrobić? Można skorzystać z biznesu, który został już sprawdzony i przetestowany przez innych. Taką szansę daje franczyza.

Co to jest franczyza?

Franczyza polega na biznesie (sprzedaży usług lub towarów) we współpracy z firmą, która opracowała sprawdzoną i powielaną koncepcję takiego biznesu. Franczyzodawca zapewnia:

  • gotowy algorytm prowadzenia biznesu, wiedzę i szkolenia,
  • pomoc w prowadzeniu działalności gospodarczej,
  • udostępnienie rozpoznawalnego znaku firmowego.

Można powiedzieć, że franczyza to propozycja dla tych, którzy chcą prowadzić biznes, ale nie mają pomysłu i boją się porażki.

Jak to działa?

Franczyza jest umową pomiędzy dwoma podmiotami gospodarczymi:

  1. Franczyzodawca udostępnia swoją wiedzę i pomysł na biznes (know-how), określa zasady współpracy (podręcznik operacyjny), prawa i obowiązki (także finansowe) franczyzobiorcy, udostępnia swoją markę i gwarantuje wsparcie w prowadzeniu biznesu.
  2. Franczyzobiorca zobowiązuje się postępować zgodnie z zasadami ustalonymi przez franczyzodawcę, wykazać się aktywnością i zaangażowaniem, prowadzić działalność gospodarczą na własny rachunek zgodnie z ustalonymi zasadami i płacić wynagrodzenie franczyzodawcy za udostępnienie pomysłu.

Kiedy się nie ma pieniędzy na rozpoczęcie działalności gospodarczej bierze się kredyt w banku, a następnie spłaca odsetki. Podobnie franczyzodawca oferuje pomysł na dochodowy biznes, którego franczyzobiorca nie miał w zamian za stałą opłatę.

Zalety i wady franczyzy

Franczyza to sprawdzony w wielu miejscach sposób na sukces w biznesie. Na takiej zasadzie działają sieci sklepów i dyskontów, sieci fast foodów i innych punktów gastronomicznych, punkty sprzedaży usług telekomunikacyjnych, stacje benzynowe itp.

Zaletą franczyzy jest to, że nie startuje się od zera, bo franczyzodawca zapewnia markę, która ma już swoich lojalnych klientów, marketing, reklamę, doświadczenie i stałą wymianę doświadczeń. Franczyzodawca zapewnia szkolenia, praktyki, wybór właściwej lokalizacji, pomoc w negocjacjach z dostawcami, rekrutację pracowników, pomoc w prowadzeniu dokumentacji i księgowości, a często także wsparcie finansowe na rozpoczęcie biznesu. Przeważającą zaletą franczyzy, decydującą o jej rosnącej popularności jest zminimalizowanie ryzyka porażki.

Wadą franczyzy jest uzależnienie od franczyzodawcy, który narzuca styl działania i ogranicza własną inicjatywę przedsiębiorcy. Franczyzodawca ma prawo kontrolować realizację warunków umowy, przestrzeganie standardów obowiązujących w firmie. Mogą to być kontrole regularne oraz niezapowiedziane, a także wykorzystywanie tzw. tajemniczego klienta. Niestosowanie się do zasad określonych przez franczyzodawcę może skutkować zmianą wysokości prowizji, karami finansowymi oraz rozwiązaniem umowy. Franczyzobiorca jest częścią większego systemu i ponosi konsekwencje błędów w polityce marketingowej zarządu firmy.

Czy warto zacząć biznes franczyzowy?

Franczyza franczyzie nierówna. Przed podjęciem decyzji warto porównać dostępne na polskim rynku franczyzy, warunki stawiane przez franczyzodawców – to możemy zrobić na stronie https://franczyzawpolsce.pl/baza-sieci/, prześledzić opinie, oraz realnie ocenić swoje szanse w tego rodzaju biznesie i możliwość dostosowania się do stawianych wymagań.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here